Sunday, January 20, 2008

سالروز تولد مارتین لوتر کینگ

فردا روز مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش مدنی سیاهان آمریکاست. مارتین لوتر کینگ، الهام بخش بسیاری از جنبش های صلح آمیز و مدنی در سراسر جهان و فعالان این جنبش ها بوده است. برنامه امروز زن امروز هم به همین موضوع اختصاص دارد. البته من در برنامه نیستم، ولی از ویدیوهایی که داشتند بچه ها درست می کردند، معلومه خیلی باید جالب باشه.
بعدا می نویسم.
دوشنبه 21 ژانویه اضافه شد:
مارتین لوتر کینگ که خود الهام بخش مبارزات غیر خشونت آمیز و مدنی است، از مهاتما گاندی رهبر جنبش غیر خشونت آمیز هند، الهام گرفته بود. فعالیت های کینگ بر احقاق حقوق برابر سیاهان آمریکا استوار بود. او کشيش کليسای بابتيست بود و جوان ترين برنده جايزه صلح نوبل (1964 در سن 35 سالگی). مارتين لوتر کينگ رهبری جنبش تحريم اتوبوس مونتگمری را نیز بر عهده داشت.
در تاریخ 28 اوت 1363، در شهر واشينگتن در نزديکی بنای يادبود لينکلن، بيش از 250 هزار تن به «رويايی دارم» سخنرانی معروف مارتين لوتر کينگ گوش فرا دادند. اين سخنرانی شهرت جهانی يافت.

بخشی از اين سخنرانی مارتين لوتر کينگ با عنوان "رويايی دارم":

".. .رويايی دارم که روزی اين کشور بر می خيزد و مفهوم واقعی آرمان خود را تحقق می بخشد و ما اين حقيقت که همه انسان ها برابر افريده شده اند را بديهی می پنداريم.

رويايی دارم که بر فراز تپه های سرخ جورجيا، برده های سابق و پسران برده داران سابق، با هم بر سر سفره برادری می نشينند.

رويايی دارم که روزی ايالت می سی سی پی ايالتی که در آتش بی عدالتی می سوزد، به سرپناه آزادی و عدالت تبديل می شود.

آرزو دارم که چهار فرزند کوچکم روزی در کشوری زندگی کنند که آنها را نه بر مبنای رنگ پوستشان، بلکه بر پايه محتوای شخصيتشان مورد قضاوت قرار دهند..."

دکتر کينگ در چهارم آوريل سال 1968 در حال سخنرانی مورد سوء قصد قرار گرفت و جان خود را از دست داد. روز تولد مارتین لوترکینگ 15 ژانویه است اما به احترام کینگ، در سال 1986، سومین دوشنبه ماه ژانويه، به عنوان روز تولد مارتين لوتر کينگ تعیین شد.

9 comments:

yashar said...

سلام و تشکر از تمام دست اندر کاران برنامه زن امروز به خاطر تمام زحمات شما عزیزان و انتخاب موضوعات جالب و مفید و راه اندازی این وبلاگ که بسیار ایده جالبی می باشد
از تمام مجریان مسلط وبا تجربه و خوش پوش این برنامه بخصوص خانم لیلی صدر بسیار متشکرم و خواهشمندم در یکی از برنامه ها از استاد شهیار قنبری هنرمند با ارزش کشورمان دعوت به عمل آورید تا در باره خود و پدر هنرمندشان که به تازگی فوت کرده اند صحبت کنند

Anonymous said...

سلام خانم امان
از برنامه خيلي خوبتون ممنون خيلي دوستون دارم وبرنامه هاتونو مرتب دنبال مي كنم
موفق باسيد

Anonymous said...

salam:
lotfan khanoome aman ro az barnamatoun hazf konid chon vaghti mibinamesh mitarsam

امان said...

از بایت ترسناک بودن قیافه بسیار شرمنده ام! پابلیش شد که نگین سانسور بود!
امان

Anonymous said...

سلام:
من بابت کامنت دیروز معذرت می خوام ،فقط می خواستم بسنجم که در این ولبلاگ سانسور وجود داره یا نه؟
به همین دلیل هم از کسی که وبلاگ رو مدیریت می کنه نام بردم
خدانگهدار

امان said...

ای آقا این که بد نبود، یکی از بیننده های ما نوشته بود این خانم امان چقدر لوس و ننر و چاقه. حالا لوس و ننر هیچی، ولی آخه چرا چاق! خلاصه قلب منو شکست!!!

Anonymous said...

salam:

shoma ke dam az hemayat mizanid pas ma ro ham to barnamehaton elam konid :
شکایات خود را بقرستید:
www.iranianfromcanada.blogspot.com

Anonymous said...

ظاهراً به دلیلی که نمیدونم کامنت من حذف شده...
چطور میشه فهمید چرا؟!!!

امان said...

شیدا جان نمی دونم چی شده، ولی لطفا دوباره کامنت بذار
مرسی