Saturday, January 12, 2008

برنامه درباره قاتل بی صدا

در برنامه شنبه 12 ژانویه، به سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان پرداختیم، همراه با یک میهمان درجه یک دکتر اشکان عمادی از دانشگاه جانز هاپکینز. ماه ژانویه در آمریکا ماه افزایش آگاهی درباره بیماری سرطان دهانه رحم است. هر سال پانصد هزار مورد جدید این سرطان تشخیص داده می شود و سالانه 275 هزار زن بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می دهند. ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) از علت های اصلی ابتلا به این سرطان است. در کشورهای در حال رشد، جایی که 83 درصد همه موارد در آنجا اتفاق می افتد، کمتر از 5 درصد زنان تست پَپ (تست ویژه کشف این ویروس) را انجام می دهند. این در حالی است که در آمریکا، 80 درصد زنان در عرض سه سال گذشته، پَپ تست دریافت کرده اند.
دکتر عمادی با اطلاعات دست اول آمده بود. عمادی دارای تخصص داخلی از دانشگاه سین سنه تی و دکترا در رشته شیمی آلی ِ سنتزی از دانشگاه ایلی نوی شیکاگو است و الان هم در دانشگاه جانز هاپکینز، به گذراندن فوق تخصص در زمینه بیماری سرطان و همینطور در زمینه پیدا کردن روش های جدید کشف و ساخت داروهای ضد سرطان مشغول است. او درباره واکسن این سرطان که کاملا موفق بوده و می تواند جان ده ها هزار زن را در سال نجات بدهد صحبت کرد. درباره درمان هم بحث شد و اهمیت غربال گری (یا اسکرینینگ) زنان در مقابل این بیماری.
در بخش دوم برنامه درباره سرطان تخمدان یا قاتل بی صدا حرف زدیم. عوامل خطر یا ریسک فاکتورها را عنوان کردیم. برعکس واکسن سرطان دهانه رحم، واکسن سرطان تخمدان در مراحل اولیه بالینی است و راه بسیار درازی را تا پیش از عمومی شدن در پیش دارد. درباره غربال گری سرطان تخمدان هم عمادی گفت این کار منطقی نیست. خیلی برای این برنامه زحمت کشیده شد و خیلی خوب برگزار شد. فایل تصویری را بعدا پیوست می کنم.

پشت صحنه:

چه سر و زبانی دارد این دکتر عمادی و چقدر خوب حرف می زند! قبل از برنامه به او گفته بودم کم حرفی نکنی ها و گفت نگران پر حرفی باش !

No comments: