Saturday, January 19, 2008

آتیسم یا درخود ماندگی و "زن امروز"

موضوع برنامه امروز، شنبه 19 ژانویه، آتیسم یا درخودماندگی بود. (به جز چند اشکال فنی) خیلی برنامه خوبی بود و خیلی براش زحمت کشیده بودیم. آتیسم یک نارسایی مغزی در کودکان است که در سراسر جهان در حال گسترشه. مبتلایان به این بیماری در برقراری ارتباط با محیط اطرافشون مشکل دارند. این بیماری طیف گسترده و شدت و ضعف دارد. از کسانی که به دشواری می توان بیماری را در ظاهر آنها تشخیص داد تا کسانی که استعدادها و توانایی های شگفت انگیزی دارند را می توانند در طیف آتیسم قرار بگیرند. گفته می شود در ناحیه مغزی مسئول آسان تر کردن ارتباط های اجتماعی از جمله توانایی های زبانی، فعالیت ها محدود تر است.
فراوانی این نارسایی، از سرطان های دوران کودکی نیز بیشتر است و سرعت گسترش آن، که با تشخیص به موقع درمان پذیر است، آنچنان بالاست که سازمان ملل متحد، روز 24 دسامبر را روز آگاهی درباره این بیماری تعیین کرده است. بر اساس آمار جورنال جامعه سلطنتی پزشکی بریتانیا، در هر 20 دقیقه، یک مورد تازه آتیسم تشخیص داده می شود. کنگره آمریکا چندی پیش یک میلیارد دلار را به تحقیق درباره این بیماری و علت های ایجاد آن، اختصاص داد.
در این برنامه، من، شیده و وحید، همراه با 4 گزارش ویدیویی، به علت های آتیسم، نتیجه تازه ترین تحقیقات علمی در این زمینه، اهمیت تشخیص سریع و به موقع و راه های درمان آن پرداختیم.
ویدیو 1، به نتیجه مطالعه تحقیقی ماه ژانویه 2008، می پردازد که در آن پژوهشگران از کشف ژنی خبر می دهند که فراوانی آن در افراد مبتلا به آتیسم بسیار بیشتر از افراد معمولی است.
ویدیوی 2، درباره تحقیقات جدیدی بود که نشان می دهد جیوه موجود در واکسن سرخچه کودکان، هیچ نقشی در ابتلا به آتیسم ندارد.
ویدیو 3، به کتابخانه الکترونیکی که در رابطه با بیماری آتیسم ایجاد شده اختصاص داشت. به کمک این وب سایت، والدین می توانند رفتارهای کودکان خود را با کودکان سالم و مبتلایان به آتیسم مقایسه کنند و در صورت لزوم به متخصص مراجعه کنند. آکادمی پزشکان کودکان آمریکا توصیه می کند که همه کودکان زیر دو سال، برای آتیسم، غربال گری بشوند.
ویدیوی 4، درباره آتیسم بزرگسالان بود و اهمیت آموزش ها و دوره های لازم برای مبتلایان تا بتوانند زندگی مفیدتر و مستقل تر داشته باشند و بتوانند شغل منسبی در آینده پیدا کنند. این ویدیو همچنین درباره کمک یک میلیارد دلاری کنگره آمریکا به تحقیقات آتیسم و به فعالیت والدین برای جمع آوری کمک مالی برای بنیادهای خیریه مربوط به آتیسم اختصاص داشت.
میهمان برنامه دکتر حمید طباطبایی، روانپزشک، روانپزشک اطفال و فارغ التحصیل دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا و مشاور یک مدرسه ویژه کودکان مبتلا به آتیسم بود که تماس تلفنی با او داشتیم.
دکتر طباطبایی، بر اهمیت تشخیص به موقع تاکید کرد و گفت وب سایتی که همه کلیپ های ویدیویی کودکان سالم و مبتلایان به آتیسم در آن قرار داده شده، بسیار مفید است. او گفت که پدر و مادرها باید به علائمی مثل دیر به حرف آمدن کودک توجه زیادی بکنند و تاکید کرد که برخلاف آنچه به نظر می رسد که مبتلایان به آتیسم مثلا از در آغوش گرفته شدن بیزارند یا به نظر می رسد که به محبت بی اعتنا هستند، باید راه درست محبت کردن به کودکان مبتلا به آتیسم را یاد گرفت و باید به بچه محبت لازم را نشان داد.

پشت صحنه:
برای اعلام وبلاگ رودابه در برنامه، با اشکال فنی رو به شدیم. امیدوارم بتوانیم این ارتباط را زود برقرار کنیم.

7 comments:

Anonymous said...

سلام من یک دانش اموخته سینما در ایران هستم من و گروه فیلم سازی ام تصمیم داریم فیلم کوتاهی درباره اوتیسم که متاسفانه در کشورمان نا شناخته است و امکانات کمی برای این کودکان هست و سعی ما شناساندن این بیماری به مادران و پدرانی است که شاید نداند کودکشان از این بیماری رنج میبرد و او را وادار میکنند تا کودکی عادی باشد باید این را بگویم در کشورما هیچ مرکزی نیست که تنها مختص کودکان اوتیسم باشد ما به یاری شما برای گرفتن اطلاعات و ارتباط با پزشکانی که بتوانند به کودکانی که در کشورمان درگیر این بیماری هستند کمک کنند نیازمندیم

Anonymous said...

با تشکر از شما. برنامه با موضوع اوتیسم برای من بسیار جالب بود زیرا برادرزاده ای دارم که پزشکان معتقدند اوتیستیک است.درخواست من این است که ضمن بررسی بیشتر این موضوع در برنامه های آتی نسبت به معرفی سایتهای اینترنتی مرتبط اقدام کنید.

Anonymous said...

I am from Iran and found your show intersting , I dont have satelite receiver and accidently whatched your show . I have a sugestion ,If you furnish your show with some domestic statistic about Iran in related topic that could be more usefull and intersting. specially comparison the Iran related figures with world wide figures could be useful. For example about " اوتیسم "
How popular is in Iran ? what is the situation of medical caring of Iran with comparison world wide and Etc ..

Regards
Ali Jafari

Anonymous said...

I'm An Iranian MD. My Son suffers from Autism & Now he studies in one special more information this is my email:
mziraksaz@yahoo.com

Unknown said...

سلام من مادر یک فرزند اوتیستیک هستم و با اینکه موفق به دیدن برنامه شما نشدم از مربی فرزندم نکات کلیدی آن را شنیدم و بسیار خوشحال شدم که به این موضوع پرداخته شده است. در پاسخ به دوست عزیز خانم مینا، در تهران حداقل دو مرکز مختص کودکان اوتیستیک وجود دارد که خدمات درمانی در منازل ارائه داده و بسیار تخصصی عمل میکنند. به علاوه مراکز گفتار درمانی و درمان های خاص دیگری نیز موجود است که به روشهای درمان روز دنیا بسیار نزدیک بوده و کاملا به روز هستند. با تشکر از همه پزشکان و روانپزشکانی که در ایران و همه جای دنیا در این زمینه فعال هستند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد این مراکز در ایران با ایمیل من میتوانید در تماس باشید.
nillyaliha@yahoo.com

Anonymous said...

Hi, thanks for your interesting program. I'm a mother of an autistic child and he is 4 years old now and it's about a year and half that he is under special education. To answer to dear Mina I should mention that there are at least 2 centers in Tehran for autistic children beside other therapies such as speech therapy, hemi sych therapy, ... .Thanks to all the doctors and psychologists who are working in this field our children can have a better life in the future. I would be glad to be contacted for any information on these centers. nillyaliha@yahoo.com

Anonymous said...

میشه اسم انگلیسی این بیماری رو بنویسید
برای تشخیص و درمان چه کار باید کرد؟