Wednesday, December 26, 2007

یه زن جالب دیگه

26 دسامبر
مهمون برنامه روز چهارشنبه 26 دسامبرمون دکتر مهناز متولی، هماهنگ کننده ارشد دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا و متخصص برنامه ریزی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند که در بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله در اوگاندا، و همینطور در آسیا از جمله چین، به طور مشخص در زمینه ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز، در چین و آفریقا به کار آموزش کارکنان بهداشتی مشغوله.
مهناز وقتی 15 سالش بوده در ارتباط با تبادل دانش آموز به آمریکا اومده، اما در اینجا موندگار شده و خانواده تشکیل داده و مدارج بالای علمی رو طی کرده. واقعا زندگی و تجربه این زن جذاب و الهام بخشه. جزو بنیانگذاران موسسه غیر انتفاعی کودکان ایران زمین هم هست و عشقش تشکیل کلینیکی در شهر زابل سیستان و بلوچستان بوده و حالا هم که در آفریقا کار می کنه و فعلا ساکن اونجاس. هر چند ماهی یکبار پیش خونوادش میاد و یا شوهر و دو تا بچش برای دیدنش به آفریقا می رن.
کمتر کسی رو می شناسم که عشقش به ایران، به فعالیت های انسانی در سطح جهانی کشونده باشدش. مهناز سرطان هم داشته. در سال 1994 (13 سال پیش) بیماریش تشخیص داده شد. پزشکا چند سالی بهش فرصت داده بودن ولی خوشبختانه الان سالها از فرصتی که پزشکا داده بودن گذشته.
از تجربه خودش تو آمریکا گفت و اینکه یک سال بعد از اومدنش مصادف شده به ماجرای گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران. می گفت خانواده آمریکایی که باهاشون زندگی می کرده، همش نگران بودن که او بهش سخت نگذره و افسرده نشه.

پشت صحنه:
چند ماهه که سعی می کردیم مهناز رو بیاریم تو برنامه، ولی هر بار سر از آفریقا در می آورد. تو منطقه ما، یه شخصیت بسیار جذابیه و مردم خیلی دوستش دارن. همیشه در حال کمک کردنه، همیشه مثبته و همیشه لبخند به لب داره.
***************************

22 دسامبر
شنبه 22 دسامبر، قرار بود دکتر بهرام رحمانی پژوهشگر و متخصص چشم و جراح دانشگاه نورث وسترن شیکاگو میهمونمون باشه. تو استودیوی شیکاگو هم اومده بوده ولی ارتباط ماهواره ایمون برقرار نشد. درباره مهمترین عومل نابینایی در کشورهای پیشرفته، کشورهای در حال رشد و کشورهای فقیر حرف زدیم. اینکه اگر در کشورهای پیشرفته، عارضه تخریب ماکولای چشم که بر اثر پیری ایجاد می شه و در صورت عدم درمان به کوری ختم می شه، در کشورهای فقیر تراخم که با یک آنتی بیوتیک ساده قابل درمانه، باعث نابینایی می شه. در ایران، به گفته نایب رییس انجمن چشم پزشکان آمریکا، بیماری چشمی آب مروارید، عامل اصلی نابیناییه. در باره پیامدهای بیماری قند بر چشم و کلیه هم حرف زدیم. خیلی حیف شد که دکتر رحمانی که در رشته خودش شاهکاره رو نتونستیم تو برنامه داشته باشیم. ولی باید بزودی بیاریمش.

پشت صحنه:
ایمی یه ایمیل نارضایتی به کلیه دست اندرکاران فنی روز شنبه، به خاطر از دست دادن مهمونون فرستاد و خودشم به دکتر رحمانی زنگ زده بود و معذرت خواسته بوده.
***********************************************

جمعه 21 دسامبر
برنامه 21 دسامبر مربوط به شب یلدا رو میزبان دکتر احمد کریمی حکاک بودیم. سفره یلدا هم چیده بودیم (در حد مقدور!). آقای کریمی حکاک از پیدایش یلدا، نزدیکی همه آیین ها و مذهب ها در باره این شب خاص، و اهمیت این جشن در فرهنگ ایرانی گفت. شنونده ای ایمیل زد که شما سفره انداختین و مردم در اینجا با مشکلات عدیده تهیه مواد لازم برای جشن یلدا از جمله گرانی رو به رو هستن. من هم از فرصت استفاده کردم و به حذف یلدا از تقویم اشاره کردم. گروهی از شخصیت ها در نامه ای به مسئولان، به حذف یلدا از تقویم اعتراض کرده بودند. کریمی حکاک، به تلاش های دیگر حکومت جمهوری اسلامی برای حذف سنت ها و آیین های سراپا ایرانی هم پرداخت.

پشت صحنه:
پیشنهاد من بود که وسایل یلدا را روی میز بچینیم. حمیده مخالف بود و می گفت مردم ندارن بخورن و از من اصرار که همه هندونه رو دارن. ایمیلی که درباره گرانی از ایران رسید حال حمیده رو شدیدا خراب کرد. بعد از برنامه هم تقریبا غش کرد. بردنش بیمارستان. خیلی حساس و احساساتیه...بدجور...و خیلی دختر خوبیه.

No comments: