Monday, December 17, 2007

سرطان معده، ناپلئون و زن امروز

برنامه شنبه ما با شیده و وحید، درباره سرطان معده وفراوانی اون در ایران و جهان بود. دکتر فرین کمانگر از موسسه ملی بهداشت آمریکا مهمون برنامه بود. خیلی خوب حرف می زنه. بعضی وقتا می شه یه مهمون درجه یک از نظر سواد داشت ولی طرف نتونه خوب منظورشو ادا کنه. ولی این کمانگر عالی بود. او (که بعدا از طریق ایمیل ها فهمیدیم نفر اول کنکور پزشکی ایران هم بوده) گفت میزان سرطان معده در عرض 60-70 سال گذشته در کشورهای پیشرفته کم شده ولی در بعضی از کشورا از جمله در ایران این سرطان به همان نسبت کاهش نداشته است.
درباره رقم بالای سرطان مثلا در اردبیل، که تحقیقات پژوهشگرای ایرانی از جمله دکتر رضا ملک زاده نشون می ده، پرسیدیم. چواب دکتر کمانگر مشخصا این بود: "در ایران این سرطان هنوز خیلی کاهش نداشته. هنوز در ایران شایع ترین سرطان سرطان معده است و بعد از اون سرطان مری جای دوم را دارد. بقیه سرطان ها از جمله سرطان پستان وسرطان پروستات که در آمریکا یا کشورهای دیگر بالاست، در ایران کمتره". به گفته کمانگر در ایران آمارهای موجود خیلی دقیق نیست ولی گفته که در زمینه ثبت دقیق تر سرطان داره یه کارایی انجام می شه و در 10 تا 15 سال آینده می شه فهمید که آیا سرطان معده واقعا در حال کاهشه یا نه.
.
توبرنامه گزارشی داشتیم درباره دو برنده جایزه نوبل پزشکی سال 2005، که چقدر سالها این اعتقادشون که باکتری هلیکو پیلوری می تونه عامل زخم معده و سرطان معده بشه، با ناباوری و انکار دانشمندای دیگه رو به رو بوده. دکتر کمانگر گفت تو یه میتینگی بری مارشال (برنده جایزه نوبل به خاطر کشف نقش باکتری هلیکو پیلوری) براش تعریف کرده بود که چطور مقاله اش درباره هلیکو باکتر برای ارائه تو یه کنفرانس کوچک هم رد شده بود! ولی همین یه الف باکتری برای کاشفانش جایزه نوبل رو به ارمغان آورد.
تو برنامه مون درباره ناپلئون هم حرف زدیم! سالهاست بر سر علت مرگ ناپلئون بحث و جدله. بن وایدر رییس "جامعه ناپلئون" در کانادا معتقده که ناپلئون با آرسنیک مسموم شده (کار کار انگلیسیا بوده!) و خیلی از پزشکا می گن سرطان معده علت مرگ ناپلئون بوده. مصاحبه ای داشتیم با رابرت جنتا دانشمندی که می گه جای تردیدی درباره سرطان معده آقای ناپلئون نیست. منم با بن وایدر صحبت کرده بودم که معتقده عوامل انگلیسا در جزیره سنت هلن، ناپلئونو "چیزخور"ش کردن. از بن وایدر اجازه پخش ویدئوهاش هم گرفته بودیم، چقد هم با محبت اجازه همه چیزو داد وازمون ویدئوی برنامه همخواست که براش کی فرستم.
بن وایدر، مویی که متعلق به ناپلئون می دونه رو برای دانشمندای فرانسوی (برای تعیین میزان آرسنیک موجود در اون) فرستاده بوده. با پاسکال کینتز در فرانسه هم از قبل حرف زده بودیم و او تایید کرده بود که میزان آرسنیک موجود در این مو تا 35 برابر حد عادیه. البته آقای کیتنتز می گه مویی رو که بهش دادن آزمایش کرده ولی گفت اینکه تایید کنه این مو واقعا مال ناپلئونه یا نه، به او مربوط نمی شه.
برنامه خوبی بود.

پشت صحنه:
بعد از برنامه نشستیم و با فرین کمانگر چایی خوردیم. وحید کلی اطلاعات ازش گرفت درباره اینکه کجا می تونه تخصص عصب شناسی رو شروع کنه. شیده هم بعدا به من گفت تو فکره که دو روز در هفته رو بره تو آزمایشگاه کار کنه. این برنامه های علمی پزشکی شنبه، فیل منو هم یاد هندسون انداخته. برم تا پیر نشدم دکترا بگیرم!

No comments: