Friday, December 14, 2007

ازدواج از راه دور 2

در برنامه امروز، درباره ازدواج و ازدواج های پستی و ازدواج های از راه دور هم حرف زدیم. اولش یه کم در باره لازم ترین معیارهای اصلی ازدواج صحبت کردیم که هر کدوممون یه چیزی گفتیم. حمیده بر آشنایی کافی قبل از ازدواج اصرار داشت و من که طبق معمول که از هر جا شروع می کنم به "قوانین تبعیض آمیز" می رسم، از ضرورت امنیت در ازدواج چند کلمه ای حرف زدم. منظورم در واقع این بود که فرض کنیم زنی، قیافه و ظاهر فیزیکی و مثلا وضعیت اجتماعی و ... طرف را پسندیده و می خواهد بله ازدواج را بگوید. بهتر است خانم در باره این مسئله مشخص حساس شود که مثلا آقا درباره حق طلاق چه فکر می کند، حق حضانت فرزندان را چطور می بیند و ...این نکته را هم گفتم که اگر من دختر جوانی بودم که می خواستم در شرایط الان ایران ازدواج کنم، احتمالا فکر می کردم آیا شریک آینده زندگیم ممکن است روزی از قانون های تبعیض آمیز و زن ستیز جمهوری اسلامی به نفع خودش استفاده کند یا نه. هر بار با همسرم در این باره حرف زدیم، دعوامون شده. می گه چطور می تونی تصور کنی من جزو مردایی باشم که بتونه مثلا بچه رو از زنش بگیره چون از دست زنش دلخوره....و من هم هر بار منم سعی می کنم بگم عزیزم تو آقایی، گلی، ماهی، ولی خیلی از مردایی که گل و آقا و ماه بودن، تو شرایطی از جمله "جدایی های تلخ"، از قانون به نفع خودشون استفاده کردن...حرفم هم اینه که قانون جاری یه مملکت می تونه از آدما فرشته یا هیولا بسازه.

در باره ازدواج های از راه دور، شیده به مسئله ای اشاره کرد که خیلی از ما کمتر بهش توجه کردیم. اینکه شرایط و عرصه چقدر برای دخترای ایرونی تنگ شده که حاضرن با مردی که نمی شناسن ازدواج کنن فقط برای اینکه از ایران بیان بیرون.

ماها بیشتر روی این مسئله حرف زدیم که مردی که سالها خارج از ایران زندگی کرده، چرا باید زن از ایران بخواد. به قول دکتر فروغی (بر اساس مواردی که برخورد کرده بود)، بعضی مردها می رن ایران که باصطلاح "دختر دست نخورده" بیارن یا "دختر مطیع" بیارن...و چقدر دردناکه وقتی از مواردی می شنویم که دختره روی آشنایی دوستان و خانواده یا بر اساس رد و بدل شدن چند تا عکس و نامه و ..با مردی ازدواج کرده و اومده خارج از ایران و دیده نه تنها چیزایی که در باره طرف فکر می کرده واقعیت نداره، بلکه آقا اصلا مریض هم هست. در موارد زیادی، شاه دوماد سعی کرده مانع از آشنایی دختر با حقوق قانونیش بشه یا دختر مجبور شده به خاطر اقامتش، به چیزایی تن در بده که در حالت عادی احتمالا تحمل نمی کرد.

دکتر فروغی می گفت البته مواردی هم دیده که دختره با شجاعت، عطای گرین کارت را به لقایش بخشیده و آقا رو ترک کرده.
البته اینم بگیم که هر ازدواج پستی یا راه دوری هم الزاما ناموفق نبوده ولی تعداد "عاقبت به خیرها" کمه.
من فکر می کنم هر دختری که با پیشنهاد ازدواج از راه دور رو به رو می شه باید چند تا سوال از خودش بکنه (بعدا نظر یه وکیل هم همینجا می نویسم):

چرا مردی که سالها در خارج از ایران زندگی کرده، می خواد با زنی که اصلا نمی شناسه ازدواج کنه؟
از نظر حقوقی وضعم تو خارج از ایران چطور خواهد بود؟
اگر به دلایلی نتونستم با آقا زندگی کنم، وضع اقامتم چطوره و آیا به خاطر اقامتم مجبور می شم به چیزایی تن در بدم که تو روحیه ام نیست؟

- فعلا برم برنامه فردا رو حاضر کنم.
-
پشت صحنه: چقدر دلم می خواد بیشتر در باره وضع جلوه جواهری و مریم حسین خواه حرف بزنیم...حمیده اول برنامه ها خبر این بچه ها رو میاره و یه جوری سر حرفو در بارشون باز می کنه...ولی ایکاش یه مقدار روزانه تر می شد.

No comments: