Saturday, February 23, 2008

زنان و بیماری های قلبی

آخرین هفته ماه فوریه، ماه آگاهی درباره بیماری های قلبی زنان رو پشت سر می ذاریم. در برنامه امروز بیست و سوم فوریه، بر نبودِ آگاهی کافی درباره بیماری های قلبی در زنان تمرکز کردیم. واقعیت اینه که وقتی زنی ندونه که قاتل شماره یک خانما بیماری های قلبیه، فقط به سرطان و بیماری های شبیه اون فکر می کنه و از بیماری های قلبی غافل می می شه.
مهمون برنامه دکتر محمد علی نفیسی بر این نکته تاکید کرد که علائم بیماری های قلبی در زنان می تونه کاملا متفاوت از این علائم در مردان باشه. مثلا حمله قلبی زنان ممکنه اصلا با درد قفسه سینه (که از علائم اصلی حمله قلبی محسوب می شه) همراه نباشه. ممکنه حمله قلبی در زنان با درد شکم، درد گردن و شانه ها، حالت تهوع و استفراغ و یا خستگی همراه باشه. اتفاقا همین نکته است که تشخیص حمله قلبی در زنان رو برای بسیاری از پزشکان مشکل کرده.
درباره مهمترین عوامل خطر بیماری های قلبی، به خصوص فشار خون بالا، کلسترول و چربی بالا، چاقی، استرس صحبت کردیم و چند گزارش ویدئویی هم از جمله درباره استروژن موجود در قرص های ضد بارداری قدیمی که در ابتلا به بیماری های قلبی نقش دارن دیدیم.. سیگار که می تونه جزو دشمنان اصلی به حساب بیاد هم که جای خودشو داشت.
ویدیوهایی دیدیم از لارا بوش بانوی اول آمریکا که در کمپین آگاهی زنان درباره بیماری های قلبی، بسیار فعاله. پیام خانم بوش اینه که حمله های قلبی فقط مردان رو تهدید نمی کنه و زنان باید اطلاعات خودشونو درباره بیماری های قلبی زیاد کنن، درباره این بیماری ها بیشتر بخونن و بیشتر بدونن. لارا بوش این کمپین رو در سال 2004 در کاخ سفید شروع کرد.
دکتر نفیسی، استاد بالینی جراحی قلب و عروق در دانشگاه جرج تاون و جرج واشنگتن، و رییس بخش جراحی قلب و عروق بیمارستان پرینس جورج هم هست. اولین دریچه مصنوعی قلب در ایران هم کار او بود.

پشت صحنه:
دکتر نفیسی اونقدر از "خوبی" و "نجابت" و "دَردکشی" زن ایرانی گفت که آدم شکش می بره چون تو برنامه زنان اومده بود این حرفارو می زد!!.

14 comments:

Anonymous said...

ba dorood
vaghti ke dr.nafisi goft:pezeshki dar iran besyar pishraftetar az usa hast; delam mikhast gushie telephono bardaramo beheshun begam aghaye dr akhe che pishraftegiiiii? vaghti poole khune pedareshuno migirano kar anjam midan , vaghti hame chiz poolie , vaghti tu bimarestan be sababe pool nadashtan zud tar az moEde mogharrar morkhaset mikonan o badan dige pazireshet nemikonan; ina che pishrafthaii hast . amma bad chand lahze khode jenabe dr tozih dadand ke dar usa aslan az kasi nemiporsan pool dare ya na ,va man ye nafase rahat keshidamo ye kuchulu ham ashki rikhtam (be ghole hamideye aramideye aziz) ba sepas az banoo fatemeye aman
ali az esfahan

Anonymous said...

من هم با شخص قبلی موافقم. آقای دکتر آنچنان از پیشرفت تکنولوژی پزشکی در ایران حرف می زد که اول فکر کردم در باره آمریکا حرف می زند. من فکر می کنم در بهترین حالت منظور ایشان این نبود که همه در ایران از این تکنولوژی بهره می برند فقط می خواست بگوید در ایران هم این امکانات هست. ولی در قسمتی که به موضوع مریض و بیمه در آمریکا رسید، معلوم شد که امکانات پزشکی موجود در ایران که جناب دکتر به آن اشاره کرد، برای همه نیست و فقط اقلیت بسیار ثروتمند از آن بهره می برد.
امیر

Anonymous said...

به نظر من بین امکانات هست و این امکانات برای همه است، فرق بزرگیه. خیلی برنامه خوبی بود به جز اینکه گفت زنان بهتر است خانه دار باشند.
نازی بلهری

Anonymous said...

khnum Aman,
Barnameh jalebi bood. Vali khodemanim ghiafehe mehmane barname be hameh chiz mikhord be joz jarrahe ghalb. Bishtar shabihe besaz-befrooshha bood!. Az shookhi gozashteh, doctore ghabele ehterami hastand.
Navid

Anonymous said...

به نظر من اصلا نباید موضوع بیمه را در یک برنامه پزشکی مطرح کنید. واقعیتش این است که اگر می خواهید این موضوع را مطرح کنید، باید کسی هم داشته باشید که بتواند درست برعکس این استدلال کند. با آنکه شما آنقدر سوال کردید که میهمان برنامه فرق جراحی قلب در ایران و آمریکا را مطرح کند، اما شاید بد نبود به هزینه درمانی اشاره نمی کردید. البته این فقط نظر من است.
با احترام
شجاعی

Anonymous said...

میهمان برنامه شما خانم امان معلوم بود نفسش از جای گرم بلند می شود. بهر حال کسی که این همه سال در آمریکا ثروتی اندوخته، باید هم از دل سیری به پیشرفت جراحی و پزشکی در ایران اشاره کند.
ژاله مهاب

Anonymous said...

Barnameh mozakhrafi boooood!

Anonymous said...

در جواب خانم یا آقای شجاعی که گفته است موضوع بیمه درمانی نباید در این برنامه مطرح میشد باید بگویم که اتفاقا خیلی به جا و مناسب مطرح شد.
به هر حال مشخص است که در برنامه ای که به قلب مطرح است، مسئله دکتر و بیمارستان هم مطرح میشود. با آنکه واقعا در ایران هیچ چیز عادلانه نیست و کشور دچار تناقض عجیبی است، ولی این معنیش این نیست که تکنولوژی پیشرفته نیست. اتفاقا همه تجهیزات بسیار پیشرفته هم هست، ولی خوب گروه محدودی از آن استفاده میکنند.
برنامه بسیار جامعی بود و مهمان برنامه بسیار قابل احترام و با شخصیت.
نازنین

Anonymous said...

khanome aman, mesle inke doostane jaleb va ba adabi darid ke barname ra mozakhraf tosif mikonand. gharaze ishan kamelan vazeh bood.
khasteh nabashid ba barnamehaye mofidetan. vaghean shoma va hamkaranetan zahmat mikeshid va ensandoost hastid.
Bahador

من يك كمونيست ايراني هستم said...

رفيق عزيز با سلام
الان و مخصوصا بااين شرايط رژيم و اين دولت جديد در واقع به قدري با اقشار مختلف مردم و در زمينه هاي گوناگون كنتاكت داشته اند و به قدري مردم عصبي هستند كه هر كسي و در هر زمينه اي بخواهد در تاييد سيستم و ساختار قانون پردازي و بوروكراسي مملكنت تعريف و تمجيدي بكند با سيل انتقاد و حتي فحاشي روبرو مي شود. اما مسلما ما نبايد مسائل را از ديد احساسات گرايانه عوام بررسي كنيم.
اظهار نظر در مورد عملكرد سيستم هاي رژيم نياز به اولا آمار هاي شفاف با پشتوانه و ثانيا كارشناسان موافق و مخالف در دو حوزه نظر پردازي و اجرايي دارد.
خوب همه ما مي دانيم كه در ايران حتي اگر اماري هم موجود باشد انتشار نتايج ان همواره تحت الشعاع مسائل امنيتي است و تحت عنوان من دراوردي "دشمن" هميشه امار ها را از انظار مخفي مي كنند.
اما در مورد وضعيت پزشكي و امر سلامت در ايران كه اين بحث از جنبه هاي بسيار گوناگوني مي تواند بررسي شود. قبل از هر چيز بايد به دوستاني كه سعي مي كنند انتقاد خود را نسبت به امريكا با طرفداري از دشمن آن !!! يعني رژيم ايران مطرح كنند ، بايد عرض كنم. كه فقط يك مثال خدمت شما مي زنم كه اين مثال بسيار كوتاه ابعاد مختلف وضعيت حقوقي - علمي - درماني -و ...ايران را در حوزه سلامت را كمي براي شما روشن مي كند.
در شهر ما (خرم آباد)حدود سه ماه پيش در بيمارستاني به نام عشاير يك بيماري كه دچار زخم ديابت در پاي راستش شده بود به تشخيص پزشك به اتاق عمل برده شد و عمل جراحي وي انجام شد .پس از به هوش امدن بيمار متوجه شد كه اشتباها پاي چپش قطع شده است!!!البته پزشك با وجدان و بيمارستان نظام مقدس حاضر شد جهت جبران اين خسارت ناچيز پاي راست بيمار را مجانا برايش قطع كند!!!!! اميدوارم با اين مثال كوتاه جواب بسياري از نظر پردازان كبير و بي طرف!!! كه همچون اقاي پرزيدنت احمدي نژاد معتقدند ايران همه قله هاي علم را درنورديده است داده باشم

Anonymous said...

به آقای "رفیق" باید بگویم که کاملا پرت است. موضوع اصلا در باره "قانون پردازی و بوروکراسی" نبود که این مطالب را بلغور فرمودند. موضوع برنامه سکته قلبی و علل آن بود.امان از به صحرای کربلا زدن بعضی از "رفقا".
آزادیخواهان پشت زاگرس

Anonymous said...

خانم امان چرا فایل برنامه را ضمیمه مطلب نکردید؟

Anonymous said...

با درودي دوباره
بانو امان عزيز تازه امروز فهميدم منظورتون از پاراگراف پشت صحنه چي بوده . خواستم بگم كه درد اشنا بودن ربطي به مرد بودن يا زن بودن نداره. دكتر فرهيخته ايي مثل دكتر نفيسي تعلق به زماني دارند كه زن هيچ ارزشي نداشته و همه نوع بلايي بر سرش ميآمده جز زنده بگور شدن.خودتونو جاي دكتر نفيسي كه بگذاريد ... مردهاي كم و بيش زن پرست، زن دوست و دردآشناي زنان بسيارند و شما بانو امان ِ گرامي هم اينقدر مردا را سياه و تيره نبينيد . وگر نه از دستتون به سازمان حمايت از حيوانات خانگي شكايت ميكنما!!! پايدار باشيد. علي از اصفهان

Arash Sigarchi said...

salam . vaghean Naghshe shoma dar barnameh zanan ghabel e tavajoh ast. be shoma tabrik migoayam ... shad bashid