Saturday, February 9, 2008

دردسرهای سردرد؛ میگرن

در برنامه روز شنبه نهم فوریه، درباره سردرد حرف زدیم و میگرن. ده ها میلیون نفر در سراسر جهان به سردرد و میگرن مبتلا هستند. فقط در آمریکا 28 میلیون نفر مبتلا هستند که 18 میلیون نفر آن را زنان تشکیل می دهند. باید بدانیم که میگرن در آمریکا شایع تر از بیماری قند و آسم و بعضی از بیماری های شناخته شده دیگر است. در سراسر جهان، زنان سه برابر مردان به این بیماری مبتلا هستند. تقریبا یک چهارم زنان در سنین باروری، میگرن را تجربه می کنند، یعنی درست در سالهایی که خانواده و آینده و کار خود را برنامه ریزی می کنند. از آنجا که زنان به طور معمول وظایف گوناگونی را چه در خانه و چه در محیط کار بر عهده دارند، پیامدها و دامنه تاثیر میگرن بر زنان، می تواند بسیار جدی باشد.

بیشتر کسانی که میگرن دارند، پیش از آنکه به متخصص اعصاب مراجعه کنند، به پزشک داخلی مراجعه می کنند. به همین دلیل هم میهمان ما یک پزشک متخصص داخلی، دکتر رامین مظهری، فارغ التحصیل دانشگاه معروف تافتس ماساچوست بود. آقای مظهری از فراوانی این بیماری به ویژه در زنان گفت. او به این نکته اشاره کرد که مسایل هورمونی می تواند یکی از دلایل ایجاد میگرن باشد.

در یکی از گزارش های ویدیویی روز شنبه، به مطالعه تحقیقی اشاره شد که بر اساس آن، مبتلایان به میگرن ِ همراه با "آورا"، در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی و عروق و یا سکته مغزی هستند. خوشبختی در بدبختی این است که میگرن بیشتر مبتلایان، الزاما با آورا همراه نیست. ولی با این حال نتیجه این است که افراد باید علائم میگرن را جدی بگیرند.

یک گزارش دیگرمان هم این بود که کسانی که میگرن آنها به علت وجود سوراخی در دیواره قلبشان است، پس از عمل جراحی خوب می شوند. البته این موارد خوشبختانه بیشترین موارد میگرن را تشکیل نمی دهند. این عمل جراحی، در حدود 45 دقیقه طول می کشد و با بی حسی موضعی انجام می شود.

میگرن علت ژنتیکی هم دارد. استرس و هیجان عصبی، بعضی از مواد غذایی، الکل و سر و صدای زیاد هم می تواند در شروع میگرن تاثیر داشته باشد. به هر حال میگرن در مواردی قابل کنترل است و در موارد دیگری از کنترل انسان خارج است. دکتر مظهری و وحید بر این مسئله تاکید کردند که فرد باید یاد بگیرد چطور با بیماری کنار بیاید. به تدریج فرد مبتلا، از عواملی که می تواند باعث آغاز بیماریش بشود از جمله نور زیاد، بعضی از پنیرها، الکل و ...دوری می کند. البته در مواردی هم مثل آلودگی هوا، رطوبت، باد، دوره عادت ماهانه، شروع میگرن از اراده فرد خارج است. اما با این حال فرد باید یاد بگیرد دارو را به موقع (پیش از شدید شدن درد) مصرف کند.

دکتر مظهری و وحید همچنین از "میگرن های بدون سردرد" گفتند و به "آستانه درد زنان" هم اشاره کردند.
میگرن بیماری ست که علتش معلوم نیست، شناخت در باره آن به اندازه کافی نیست و عده زیادی ممکن است از بیماری خود بی خبر باشند. همین مسئله، ضرورت داشتن آگاهی کافی در باره این بیماری را نشان می دهد. در این مورد به مونیکا سلز، قهرمان پیشین تنیس جهان اشاره کردیم. میگرن او از 15 یا 16 سالگی شروع شد و می گوید سالها بیماریش تشخیص داده نمی شد. بیماری 52 درصد مبتلایان به میگرن، تشخیص داده نمی شود و همین مسئله باعث می شود که نتوانند از درمان لازم برخوردار بشوند. سلز می گوید مردم باید بدانند که نباید اینگونه درد بکشند. او سخنگوی شرکت دارویی گلاکسو اسمیت کلاین است که یکی از داروهای میگرن را تولید می کند. فایل تصویری را بعدا ضمیمه می کنم.

نکته: آورا پیش درآمد میگرن کلاسیک است که به طور معمول با سرگیجگی، اختلال در بینایی، دیدن نقطه تاریک یا روشن در برابر چشمان همراه است.


پشت صحنه:
در مورد آستانه درد زنان و مردان کلی شوخی کردیم. نگران بودم این سوء تفاهم پیش بیاید که انگار زنان تحملشان در درد کمتر از مردان است. خوشبختانه مسئله را تا حدودی روشن کردیم. پایین بودن آستانه درد در زنان از جمله به این معنی است که زنان درد را بسیار زودتر و در حد پایین تری از مردان هم احساس می کنند...

پشت صحنه 2: چه سردرد یا به قول وحید دردسری دارم! 9

11 comments:

Anonymous said...

سلام انگار اول شدم هووورا - راستی سر درد با دعا هم خوب میشه

Anonymous said...

در برنامه تون به سوال من جواب ندادین که ایا فشار خون پایین باعث سردرد می شه یه نه. عیب نداره. خیلی چیزای دیگم اشاره نکردین.

احمد

Anonymous said...

barnamatoon badnabood khnome aman. shookhi kardam ali bood.
Rasa

Anonymous said...

doktor mazhari khoshtip boodand va halgheh ham be dast nadashtand. agar sardard khastand man barashoon chareh daram!!!
Nazy

Anonymous said...

در جواب آغا مهدی که گفتن آیا سردرد با دعا خوب می شه باید بگم اتفاقا منابع کتب طبی از جمله کتابهای ملاصدرا و بهتر از همه مفاتیح الجنان هم بسیار چاره سازند! دعا بخوانید تا سردرد نگیرید...

Anonymous said...

خانم امان جدا عالی می توانید با شوخی و خنده یک مطلب به این سختی را مطرح کنید..دس خوش. برنامه رو الان از روی اینترنت دیدم.
آرمان

Anonymous said...

در ادامه مطالب مهم برای رفع سردرد باید بگویم رساله علما از همه چیز برای سردرد مفیدتر است. باور بفرمایید همین کتاب رهبر معظم انقلاب را بخوانید ببینید اصلا مسئله حل نشده ای باقی مانده!!!؟

Anonymous said...

dar barnamaton goftin mardome iran 15 dar sad sardarddarand. be nazare man in amar aslan dorostnist. mizane migren va sardard bayadaz 50 darsad bishtar bashad. lofan in ra roshan konid.
ehteraman Ziba

Anonymous said...

khanome aman pishnehad mikonam yek farde moibtala be bimari ra ham be barname davat konid. barname shoma kheili jabeb mishavad.
Reza

Anonymous said...

doostan dar commentha shookhi kardand vali vaghean taseere talghin ra dastekam nagirid. khanum aman barname shoma jaleb bood va sarshar az ettelaat.
khasteh nabashid

Rohani

Anonymous said...

دوستان عزیز
هوطنان گرامی

شما از این پس می توانید ، برنامه های تلویزیون صدای آمریکا را بصورت زنده و بدون نیاز ضدر فیلتر مشاهده کنید.

تکرار می کنم ، نیازی به ضد فیلتر ندارید.

آدرس :
www.IranTvRadio.com